Mugurel Măndoiu: „Succesul nu este rezultanta unei formule matematice. Eu recomand o reţetă: muncă şi sacrificiu”

A început fotbalul la Olimpia Râmnicu Sărat. În anul 2007 a absolvit facultatea de Educaţie Fizică şi Sport „Dunărea de Jos”, din Galaţi. Ca jucător, a evoluat la juniorii „Olimpiei” şi a continuat la aceeaşi echipă, ca senior, în perioada în care râmnicenii participau în eşalonul secund.

Ca antrenor, a debutat la CSM Râmnicu Sărat cu grupa de copii născuţi în anul 1995 şi a continuat cu grupele de vârstă din 2003 şi 2007.

Din anul 2018, profesorul Mugurel Măndoiu a început colaborarea cu SCM Gloria Buzău. Chiar dacă este cel mai tânăr antrenor din cadrul Centrului de Copii şi Juniori ai grupării din Crâng, Mugurel Măndoiu are, poate, şi cea mai mare responsabilitate: aceea de a-şi lansa elevii spre fotbalul mare. Şi chiar a reuşit acest lucru, dovadă fiind cei şase juniori care au făcut parte din lotul de seniori ai Gloriei, la ultimul meci din 2020, doi dintre aceştia fiind titularizaţi de Ilie Stan.

Reporter: Cum a fost trecerea de la statutul de jucător la cel de antrenor?
Mugurel Măndoiu: Trecerea de la cariera de jucător la cea de antrenor am făcut-o relativ devreme, când încă jucam, în 2010. Am avut o primă experienţă de antrenorat cu grupa de copii născuţi în ’95, de la CSM Râmnicu Sărat. M-am acomodat relativ repede cu statutul de antrenor, deoarece eram şi cadru didactic, aşadar această trecere a fost una uşoară, cel puțin în cazul meu.

Rep.: În opinia dumneavoastră, care credeţi că este rolul unui antrenor în viaţa sportivilor?
M.M.: Fără să fiu subiectiv, pot spune că rolul unui antrenor în viaţa unui sportiv este unul determinant. Vorbim de copii, de aceea rolul antrenorului poate fi determinant în formarea caracterului și în atingerea nivelului maxim de performanță al oricărui mare sportiv. Antrenorul este acela care îl educă şi stabileşte anumite reguli după care orice sportiv se poate ghida, chiar şi în viaţa personală.

Rep.: Cât de riguros sunteţi cu programul jucătorilor în afara antrenamentelor?
M.M.: Iar mă văd nevoit să fac apel la modestia personală şi să mărturisesc că actul pedagogic pe care îl dezvolt acum în teren, ca antrenor, este, în mare parte, experienţa proprie, ca sportiv copil. Sunt foarte strict cu programul elevilor mei şi în afara antrenamentelor, deoarece numai aşa pot ajunge să aibă o viaţă sportivă în adevăratul sens al cuvântului. Este foarte important ca sportivii să aibă o alimentaţie sănătoasă, să urmeze un program de odihnă corect, să interacţioneze cu persoane de încredere şi cu un comportament corespunzător.

Rep.: Dacă ar fi să definiţi formula succesului în plan sportiv, care ar fi ?
M.M.: Formula succesului nu există. Nu sunt de acord cu un asemenea concept. Dacă ar exista aşa ceva, pe modelul unei formule matematice, toţi am fi oameni de succes. Eu cred că doar prin muncă şi sacrificiu poţi deveni un antrenor de succes şi un fotbalist care să promoveze la un nivel ridicat. Aceasta este reţeta mea.

Rep.: Având în vedere că aveţi cea mai mare grupă a Centrului de Copii şi Juniori, există o mai mare responsabilitate în ceea ce priveşte rezultatele?
M.M.: Sigur, rezultatele sunt foarte importante la toate grupele, nu numai la cele mari. Rezultatele bune conferă sportivului, indiferent de grupa de vârstă, acel confort psihic, ce îi va permite să abordeze situaţii deosebite cu o mentalitate de nivel superior. Rezultatele, în cazul nostru, la copii şi juniori, ar trebui să se vadă mai departe, adică la echipa de seniori şi la jucătorii pe care reuşim să-i formăm pentru a juca în ligile superioare ale României.

Rep.: Care a fost cea mai mare satisfacţie, ca antrenor, la SCM Gloria Buzău?
M.M.: Cea mai mare satisfacţie a fost atunci când şase copii de la grupa mea au fost luaţi în lotul de seniori de către Ilie Stan. Doi dintre ei au debutat în Liga a 2-a, la 17 ani.

Rep.: Ce vă recomandă ca antrenor?
M.M.: Munca şi seriozitatea.